Totaal aantal pageviews

woensdag 25 september 2013

Opname 2 noord

Afgelopen nacht werd ik wakker van een piepende pomp. Toen ik in Fayènns kamer kwam was ze wakker, gek want sinds ze thuis is gekomen is ze nog niet 1 keer wakker geweest 's nachts. Ik gaf haar haar speentje en een kus en na een paar minuten rommelen viel ze weer in slaap. Na een minuut of tien viel het me op dat ze aan het kreunen was en dus ging ik weer kijken. Ze sliep maar ze kreunde bij iedere ademhaling alsof het haar heel veel moeite koste of pijn deed. Carlos kwam ook luisteren en zei al dat ze waarschijnlijk verkouden werd omdat ze de dag ervoor ook al wat huilerig was einde van de dag.
Het zat me toch niet lekker dus ik besloot om voor mijn eigen gemoedsrust haar temperatuur op te nemen. 39,5! Fayènn is nog nooit ziek geweest en heeft ook nog nooit koorst gehad en omdat ze een centrale lijn heeft is het verplicht om direct met de eerste hulp te bellen bij koorts.
"Kom maar gelijk naar het ziekenhuis" zei de arts. " We wilden eigenlijk wachten tot 8.00 zodat ze in ieder geval nog wat kon slapen want uit ervaring weten we dat er voor haar weinig slaap mogelijk is als we eenmaal in het ziekenhuis zijn. Maar ik had de telefoon nog niet opgehangen of ze begon over te geven en dus hebben we de tas ingepakt en zijn we gaan rijden.
Het lijkt misschien wat overdreven om gelijk naar de eerste hulp te rijden als een baby koorts heeft, dat hebben alle babies weleens. Maar Fayènn heeft een centrale lijn in een grote ader. Het eerste wat de artsen uit willen sluiten bij koorts is lijn sepsis ( bloedvergiftiging). Dit betekent dus dat iedere keer wanneer Fayènn koorts heeft ze voor minimaal 2 dagen zal worden opgenomen zolang ze die centrale lijn heeft, want is het sepsis en doe je niets dan gaat het heel snel heel erg fout. Er wordt dus direct met 2 kuren antibiotica gestart uit voorzorg, na 2 dagen is de kweek van haar bloed bekent, blijkt het dan geen sepsis dan stoppen ze de antibiotica en mag ze in principe naar huis. Is het wel sepsis dan ligt ze 2 a 3 weken in het ziekenhuis.
De eerste uitslagen zagen er goed uit een uur nadat ze was opgenomen maar de volledige uitslag hopen we morgen te krijgen maar de verpleging heeft ons al voorzichtig gewaarschuwd dat dit waarschijnlijk pas vrijdag zal zijn.
Ze heeft vanmorgen een hoge dosis paracetamol gehad en daarna heeft ze de hele dag geen koorts meer gehad.
Ze heeft vandaag ook weer wat gegeten maar het is nog niet veel. Gelukkig hebben we de sonde nog en geven we haar voorlopig 's nachts nog de melk via de sonde tot ze weer helemaal de oude is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten